5 saker jag helst väljer eko

Det är tyvärr inte jag som står för handlingen i vår familj, men jag försöker ändå att få mina föräldrar att välja ekologisk mat eftersom jag såklart älskar de flesta djur, (även om häst är den som klart utmärker sig mest, men det är ju lite tabu att äta häst i Sverige) vissa mer eller mindre. 
 
Hursomhelst, lite bakgrundsinformation till detta som kanske är intressant är att jag ända sedan jag var liten och i stort sett förstod vart hamburgaren, korven och etc kom ifrån, velat att vi iallafall ska försöka äta vegetariskt ibland och när vi äter kött välja det svenska och glada, och ja, ekologiska som tar hänsyn till miljön. Dessa saker är de som är viktigast enligt Naturskyddsföreningen:
  • Kaffe ~ eftersom ett giftigt bekämpninsmedel används som skadar både djur & människor
  • Bananer & Vindruvor ~ riktigt hårt besprutade frukter som kan ge nervskador hos odlarna. Dessutom kan det tunna skalet hos vindruvan inte skydda mot de många gifterna. 
  • Mejeriprodukter ~  du bidrar till en gladare miljö och ett friskare vatten.
  • Kött ~  det säger sig nästan självt. Sverige är det enda landet med vettiga djurskyddsregler. Hittar du inte ekologiskt, så köp svenskt naturbeteskött. 
  • Potatis ~  det är faktiskt en av de saker som besprutas mest, vilket går direkt ut i våra vatten. 
 

Kommentarer:

1 Josäfin Andersson :

När jag börjar handla själv senare ska jag verkligen försöka att handla så mycket jag kan (och ekonomin tillåter) ekologisk! Särskilt svenskt kött och ekologiska mejeri-/ägg produkter! :)

Kommentera här: